2024-06-25 09:25:50
  • Hello!
  • Whats ya doin?
  • ByeBye

[&]

18.219.3.72

JavaScript Intro

workshop: #js1-ws1-intro.html

Mini-warsztat JS: wprowadzenie

Przykład stosowania właściwości CSS używanych przy tzw. modelu pudełkowym.

Przygotowanie

  1. Otwórz narzędzia deweloperskie przegladarki
  2. Przejdź na zakładkę Konsola (console)
  3. Wykonuj tam polecenia z poniższych przykładów
  4. Na koniec przygotuj skrypt wykonujący określone działania (następne ćwiczenie)
1.1Deklarowanie zmiennych przy użyciu var, let oraz const
≫ var var1 = 'test';
≫ var1; // w konsoli nie jest wymagane użycie console.log();
≫ var var1 = 'nadpisz';
≫ var1;
≫ var2;
≫ var var2 = var1;
≫ var2;
≫ let use = 'one time';
≫ use;
≫ let use = 'second';
≫ use = 'second';
≫ v2;
≫ v2; // naciśnij przyciski: SHIFT oraz ENTER by przejść do nowego wiersza bez wykonywania kodu
let v2 = 'fly';
≫ v2;
≫ const pi = 3.14;
pi
≫ pi = 9.81;
≫ const pi = 9.81;
≫ var grav = '9.81';
1.2Sprawdzanie typu zmiennych
≫ typeof var1;
≫ typeof var2;
≫ typeof pi;
≫ typeof use;
≫ use = pi;
≫ typeof use;
≫ typeof grav;
≫ typeof false;
≫ typeof brakZmiennej;
1.3Sprawdzanie możliwości typów prymitywnych
≫ Number.MIN_VALUE
Number.MAX_VALUE
≫ Number.MIN_SAFE_INTEGER
Number.MAX_SAFE_INTEGER
≫ var1.length;
≫ var2.concat("--≫",var1);
≫ use.toUpperCase();
≫ String.fromCharCode(113);
≫ Number.parseInt(pi);
≫ Number.parseFlot(grav);
≫ grav+pi;
≫ pi+grav;
≫ grav-pi;
≫ pi-grav;
≫ parseFloat(grav)+parseFloat(pi)
≫ parseInt(grav)-parseInt(pi)
1.4Warunki oraz pętle
≫ if( wynikGravPi ≫ 6){
'Większe od '+wynikGravPi;
} else {
'Mniejsze od '+wynikGravPi;
}
≫ (( wynikGravPi ≫ 6) ? 'Większe od ' : 'Mniejsze od ')+wynikGravPi;
≫ "Wynik jest "+(( typeof wynikGravPi === "float" ) ? 'zmiennoprzecinkowy' : 'liczbowy');
≫ (( typeof brakZmiennej === "undefined" ) ? alert('Ustaw zmienną!') : "Wartość to: "+brakZmiennej);
≫ tablica = ['pięć','dziesięć','15'];
≫ for( var i=0; i<5; i++){
	tablica[i];
}
tablica.length;
≫ for( let i=5; i>0; i--){
	console.log(i);
}
1.5Metody oraz ich używanie
≫ function mojaFunkcja(){
    "nic nie robi"	// aby wyświetlić tekst (w konsoli) użyj console.log();
}
mojaFunkcja()
≫ function mojaFunkcja(){
    return "coś robi"
}
mojaFunkcja()
≫ brakZmiennej;
≫ var ustaw = function( wartosc ){
	brakZmiennej = wartosc;
}
≫ brakZmiennej;
≫ ustaw('ale wartość jest');
brakZmiennej;
≫ var ustaw = function( zmienna, wartosc ){
	used = true;
	zmienna = wartosc;
	return 'Ustawiłem zmienną: '+zmienna+' z wartością: '+wartosc;
}
≫ used;
≫ ustaw('mnie','do pionu');
≫ var ustaw = function( zmienna, wartosc ){
	used = true;
	Window[zmienna] = wartosc;
	return 'Ustaw '+zmienna+' '+wartosc;
}
≫ ustaw('mnie','do pionu');
≫ var komunikat = null;
≫ function dodaj( liczba ){
	komunikat = Array.from(arguments);
}
≫ function ocenaZaZadanie(){
	var ocena = '';
	for( let i=0; i<komunikat.length; i++){
		ocena += String.fromCharCode(komunikat[i]);
	}
	alert("Twoja ocena to: "+ocena);
}
≫ dodaj(74,101,100,121,110,107,97);
ocenaZaZadanie();

Podsumowanie

  1. Jakie rodzaje zmiennych posiada JavaScript? Jak na zmienną wpływa redeklarowanie tej zmiennej, a jak przypisanie nowej wartości dla poszczególnych rodzajów zmiennych? Jak określić zasięg zmiennej?
  2. W jaki sposób określany jest typ zmiennej? Jak można sprawdzić typ zmiennej? Czy typ wartości można zmienić, jeżeli tak, to jak?
  3. Jak można zadeklarować metodę? Czy argumenty metody mogą przyjować domyślne wartości, z jakim skutkiem? Czy funkcja zawsze zwraca wynik?