2024-06-16 12:37:45
  • Hello!
  • Whats ya doin?
  • ByeBye

[&]

18.191.208.203

Zmienne, typy danych, funkcje w przykładach pracy w konsoli

workshop: #js2-ws1-data-types.html

Warsztat #2: Typy danych i ich weryfikacja

.

Przygotowanie

  1. Otwórz narzędzia deweloperskie przeglądarki
  2. Przejdź na zakładkę Konsola (console)
  3. Wykonuj tam polecenia / instrukcje z poniższych przykładów
1. Komentarze w skrypcie oraz Konsola w narzędziach deweloperskich
// ko.men=ta,rz
/* komentarz
blokowy */
console.table('Hej! To ja, Twój skrypt');
console.warn('Uwaga');
console.error('Co TY robisz?!');
2. Deklarowanie zmiennych przy użyciu: var, let oraz const

Sposoby deklaracji zmiennych:

Kod Opis
var zmienna
var zmienna = "wartość"

najprostsza deklaracja zmiennej / przypisanie do niej wartości,

  • zasięg funkcyjny, czyli całość skrypt(ów)
  • możliwe użycie zmiennej bez przypisania wartości
  • ponowna deklaracja tej samej zmiennej wciąż możliwa
let zmienna
let zmienna = "wartość"

rodzaj zmiennej wprowadzony w ES6 by naprawić problemy z var

  • zmienna o zasięgu blokowym (np. wewnątrz warunku IF, wewnątrz pętli lub funkcji)

  • wymaga deklaracji przed jej użyciem (let)

  • ponowna deklaracja tej samej zmiennej nie możliwa (powoduje błąd)

const g=9.81 stała, której wartości po przypisaniu NIE można zmienić

Przykłady użycia i stosowania:

// deklarowanie VAR - możliwa redeklaracja
var x = "Grzegorz"
x = "Andrzej"
var x = "Grzegorz"
// deklarowanie LET - redeklaracja niemożliwa
let y = "Grzegorz"
let y = "Andrzej"
y = "Andrzej"
// deklarowanie CONST - zmiana i redeklaracja niemożliwa
const g = 9.81
g = 13.21
// odświeżenie dokumentu w przeglądarce
// deklaracja możliwa
let y = "Andrzej"
3. Przypisywanie wartości do zmiennych
// deklaracja zmiennej
let niezdefiniowana;// undefined
// deklaracja i przypisanie wartości
let bulin = true;	// boolean
let int = 123;		// number
let flt = 1.23;		// number
let str = "String";	// string
let arr = [5,10,15];// array (object)
let pusto = null;	// d + przypisanie
let obj = {};		// object
//function fn(){}
let fn = function(){
	console.log('jestem funkcją');
}
4. Sprawdzanie typu zmiennych
niezdefiniowana
typeof niezdefiniowana
"undefined"
bulin
typeof bulin
"boolean"
int
typeof int
"number"
flt
typeof flt
"number"
str
"String"
typeof str
"string"
arr
Array(3) [ 5, 10, 15 ]

console.table(arr)
console.table() debugger eval code:1:9
(indeks)
Wartości
0
5
1
10
2
15
undefined
typeof arr
"object"
Array.isArray(arr)
true
pusto
null
typeof pusto
"object"
obj
Object {  }

typeof obj
"object"
fn()
jestem funkcją w1.html:19:10
undefined
typeof  fn
"function"
bulin
true
!bulin
false
obj.imie = "Grzegorz"
"Grzegorz"
obj.nazwisko = "Petri"
"Petri"
obj
Object { imie: "Grzegorz", nazwisko: "Petri" }
​
imie: "Grzegorz"
​
nazwisko: "Petri"
​
<prototype>: Object { … }

console.table(obj)
console.table() debugger eval code:1:9
(indeks)
Wartości
imie
Grzegorz
nazwisko
Petri
undefined 
5. Sprawdzanie możliwości typów prymitywnych
≫ Number.MIN_VALUE
Number.MAX_VALUE
≫ Number.MIN_SAFE_INTEGER
Number.MAX_SAFE_INTEGER
≫ var1.length;
≫ var2.concat("--≫",var1);
≫ use.toUpperCase();
≫ String.fromCharCode(113);
≫ Number.parseInt(pi);
≫ Number.parseFloat(grav);
≫ grav+pi;
≫ pi+grav;
≫ grav-pi;
≫ pi-grav;
≫ parseFloat(grav)+parseFloat(pi)
≫ parseInt(grav)-parseInt(pi)

Podsumowanie

  1. Jakie rodzaje zmiennych posiada JavaScript?
  2. Jak na zmienną wpływa redeklarowanie tej zmiennej, a jak przypisanie nowej wartości dla poszczególnych rodzajów zmiennych? Jak określić zasięg zmiennej?
  3. W jaki sposób określany jest typ zmiennej? Jak można sprawdzić typ zmiennej? Czy typ wartości można zmienić, jeżeli tak, to jak?