Konfigurowanie ograniczeń edycyjnych użytkownika do pojedynczej kategorii Kategorie, Użytkownicy, Role, Uprawnienia Przygotowanie Zapoznaj się z poniższymi zagadnieniami, następnie przećwicz konfigurację. Uczeń posiada instancję systemu WordPress CMS z dostępem administracyjnym. Uczeń posiada dostęp do sieci Internet lub pobrane wskazane pluginy do instalacji Off-line 1 Zainstaluj i skonfiguruj pluginy Ponieważ system WordPress CMS sam w sobie nie posiada wspomnianych w temacie możliwości (tak jak posiada je system Joomla CMS) należy pobrać i zainstalować dwie wskazane wtyczki PublishPress. PublishPress Permissions PublishPress Capabilities Instalacja wtyczek Przejdź do zakładki menu Wtyczki, kliknij Dodaj nową, następnie w polu wyszukiwania wtyczek wpisz PublishPress i poczekaj chwilę. Po instalacji wtyczek należy je włączyć (uaktywnić)! Konfiguracja wstępna Przejdź do zadkładki menu Permissions, w podmenu wybierz Settings, kliknij w zakładkę wtyczki Core, następnie przewiń stronę w dół do fragmentu Filtered Taxonomies oraz zaznacz opcję Kategorie. Po zaznaczeniu właściwych opcji należy zapisać zmiany przyciskiem w prawym dolnym rogu Save changes 2 Konfigurowanie możliwości (Capabilities) Przedź na zakładkę menu Capabilities, podmenu o tym samym tytule. Następnie na podstawie najmniejszej roli, czyli Subscriber, należy stworzyć dodatkowe role (tyle, ile planowanych będzie kategorii z ograniczeniami). Po prawej stronie znajdują się Kontenery z dedykowanymi akcjami - znajdź 5 kontener zatytułowany Copy this role to następnie w polu tekstowym Role Name wprowadź po kolei poniższe Role (...): Aplikacje Desktopowe Aplikacje Internetowe Aplikacje Mobilne Witryny Internetowe (...) i zatwierdź przyciskiem Copy !!!UWAGA!!! Przetestuj ustawienia na dwóch kontach. Dla jednego konta zaznacz wszystkie możliwości/uprawnień dla wiersza Wpis w zakładce Editing. Dla drugiego konta pozostaw wszystkie opcje niezaznaczone. Dla tego konta sprawdź, jaką kategorię możesz wybrać, a wpis, czy można opublikować. Jeżeli w trakcie testowania konta użytkownika podczas próby stworzenia nowego wpisu widzisz białą stronę, będzie KONIECZNOŚĆ zaznaczenia odpowiednich możliwości/uprawnień dla wiersza Wpis w zakładce Editing. 3 Tworzenie kategorii Przygotuj kilka kategorii dzięki którym sprawdzisz działanie mechanizmu. Przykładowe kategorie: Aplikacje Desktopowe Aplikacje Internetowe Aplikacje Mobilne Witryny Internetowe Stworzone kategorie należy dokonfigurować zgodnie z oczekiwanymi uprawnieniami! 4 Dostrajanie uprawnień (Permissions) Każdą rolę stworzoną na podstawie Subskrybenta należy ograniczyć do docelowej kategorii, zgodnej z nazwą Grupy. Wybierz po kolei każdą grupę i wyedytuj jej właściwości. Przejdź na zakładkę wtyczki Set Specific Permissions, a nastepnie przy użyciu kreatora wybierz odpowiednie opcje dla każdej kategorii: Post Type: Wpis (Post, nie Strona) Operation: Assign Term Adjustment: Limit to Qualification: Kategorie wraz z zaznaczeniem obu opcji (brak możliwości wyboru Kategorii oznacza konieczność wprowadzenia zmian w Ustawieniach Zdjęcie #2) Statuses: all Zaznacz kategorię zgodną z nazwą edytowanej roli Zatwierdź wybory klikając przycisk Add Selected Na koniec zapisz zmiany uprawnień przyciskiem Save Permissions 5 Tworzenie użytkowników i przypisywanie im ról/kategorii Przygotuj kilku użytkowników - po jednym dla każdej kategorii. !!!PAMIĘTAJ!!! Każde konto użytkownika wymaga unikalnego adresu e-mail. Stąd, aby nie tworzyć nadmiarowych adresów dla kont, wystarczy zastosować starą sztuczkę: dla przykładowego konta e-mail: moje_konto@hosting.local dopisz znak PLUS oraz kolejną cyfrę lub inicjał, np. moje_konto+1@hosting.local lub moje_konto+in@hosting.local. Pozwoli to na użycie jednego adresu e-mail w systemach nakładających ograniczenia na niepowtarzające się adresy e-mail. Dla każdego użytkownika ustaw proste, identyczne hasło, np. 12345Ty# oraz zaznacz opcję Potwierdź użycie słabego hasła. W oknie dodawania nowego użytkownika lub edycji danych istniejącego użytkownika zmień rolę: z domyślnej Subskrybent na jedną z wcześniej utworzonych ról, np. Aplikacje desktopowe 6 Weryfikacja wprowadzonych ustawień Zaloguj się na wybrane konto użytkownika z przypisanymi kategoriami, w których użytkownik może publikować. Przygotuj kilka wpisów w stylu Lorem ipsum ale z poprawnymi tytułami, np. Wpis #numer dla {KATEGORIA}. Jeżeli po dodaniu po jednym wpisie przez każdego użytkownika, każdy z nich mógł publikować tylko w swojej przypisanej kategorii - cel został osiągnięty. Jak wyświetlić poszczególne kategorie w menu głównym witryny, by zobaczyć publikowane w kategoriach wpisy?