2024-05-14 10:23:43
  • Hello!
  • Whats ya doin?
  • ByeBye

[&]

18.118.135.250

Konfigurowanie ograniczeń edycyjnych użytkownika do kategorii

workshop: #19-wp-user-restrict.html

Konfigurowanie ograniczeń edycyjnych użytkownika do pojedynczej kategorii

Kategorie, Użytkownicy, Role, Uprawnienia

Przygotowanie

  1. Zapoznaj się z poniższymi zagadnieniami, następnie przećwicz konfigurację.
  2. Uczeń posiada instancję systemu WordPress CMS z dostępem administracyjnym.
  3. Uczeń posiada dostęp do sieci Internet lub pobrane wskazane pluginy do instalacji Off-line
1 Zainstaluj i skonfiguruj pluginy

Ponieważ system WordPress CMS sam w sobie nie posiada wspomnianych w temacie możliwości (tak jak posiada je system Joomla CMS) należy pobrać i zainstalować dwie wskazane wtyczki PublishPress.

  • PublishPress Permissions

  • PublishPress Capabilities

Instalacja wtyczek

Przejdź do zakładki menu Wtyczki, kliknij Dodaj nową, następnie w polu wyszukiwania wtyczek wpisz PublishPress i poczekaj chwilę.

Po instalacji wtyczek należy je włączyć (uaktywnić)!

Konfiguracja wstępna

Przejdź do zadkładki menu Permissions, w podmenu wybierz Settings, kliknij w zakładkę wtyczki Core, następnie przewiń stronę w dół do fragmentu Filtered Taxonomies oraz zaznacz opcję Kategorie. Po zaznaczeniu właściwych opcji należy zapisać zmiany przyciskiem w prawym dolnym rogu

2 Konfigurowanie możliwości (Capabilities)

Przedź na zakładkę menu Capabilities, podmenu o tym samym tytule. Następnie na podstawie najmniejszej roli, czyli Subscriber, należy stworzyć dodatkowe role (tyle, ile planowanych będzie kategorii z ograniczeniami).

Po prawej stronie znajdują się Kontenery z dedykowanymi akcjami - znajdź 5 kontener zatytułowany Copy this role to następnie w polu tekstowym Role Name wprowadź po kolei poniższe Role (...):

  • Aplikacje Desktopowe

  • Aplikacje Internetowe

  • Aplikacje Mobilne

  • Witryny Internetowe

(...) i zatwierdź przyciskiem Copy

!!!UWAGA!!! Przetestuj ustawienia na dwóch kontach. Dla jednego konta zaznacz wszystkie możliwości/uprawnień dla wiersza Wpis w zakładce Editing.
Dla drugiego konta pozostaw wszystkie opcje niezaznaczone. Dla tego konta sprawdź, jaką kategorię możesz wybrać, a wpis, czy można opublikować.

Jeżeli w trakcie testowania konta użytkownika podczas próby stworzenia nowego wpisu widzisz białą stronę, będzie KONIECZNOŚĆ zaznaczenia odpowiednich możliwości/uprawnień dla wiersza Wpis w zakładce Editing.

3 Tworzenie kategorii

Przygotuj kilka kategorii dzięki którym sprawdzisz działanie mechanizmu. Przykładowe kategorie:

  • Aplikacje Desktopowe

  • Aplikacje Internetowe

  • Aplikacje Mobilne

  • Witryny Internetowe

Stworzone kategorie należy dokonfigurować zgodnie z oczekiwanymi uprawnieniami!

4 Dostrajanie uprawnień (Permissions)

Każdą rolę stworzoną na podstawie Subskrybenta należy ograniczyć do docelowej kategorii, zgodnej z nazwą Grupy.

Wybierz po kolei każdą grupę i wyedytuj jej właściwości.

Przejdź na zakładkę wtyczki Set Specific Permissions, a nastepnie przy użyciu kreatora wybierz odpowiednie opcje dla każdej kategorii:

  • Post Type: Wpis (Post, nie Strona)

  • Operation: Assign Term

  • Adjustment: Limit to

  • Qualification: Kategorie wraz z zaznaczeniem obu opcji (brak możliwości wyboru Kategorii oznacza konieczność wprowadzenia zmian w Ustawieniach Zdjęcie #2)

  • Statuses: all

  • Zaznacz kategorię zgodną z nazwą edytowanej roli

  • Zatwierdź wybory klikając przycisk Add Selected

Na koniec zapisz zmiany uprawnień przyciskiem

5 Tworzenie użytkowników i przypisywanie im ról/kategorii

Przygotuj kilku użytkowników - po jednym dla każdej kategorii.

!!!PAMIĘTAJ!!! Każde konto użytkownika wymaga unikalnego adresu e-mail. Stąd, aby nie tworzyć nadmiarowych adresów dla kont, wystarczy zastosować starą sztuczkę:

dla przykładowego konta e-mail: moje_konto@hosting.local dopisz znak PLUS oraz kolejną cyfrę lub inicjał, np. moje_konto+1@hosting.local lub moje_konto+in@hosting.local. Pozwoli to na użycie jednego adresu e-mail w systemach nakładających ograniczenia na niepowtarzające się adresy e-mail.

Dla każdego użytkownika ustaw proste, identyczne hasło, np. 12345Ty# oraz zaznacz opcję Potwierdź użycie słabego hasła.

W oknie dodawania nowego użytkownika lub edycji danych istniejącego użytkownika zmień rolę:

z domyślnej Subskrybent na jedną z wcześniej utworzonych ról, np. Aplikacje desktopowe

6 Weryfikacja wprowadzonych ustawień

Zaloguj się na wybrane konto użytkownika z przypisanymi kategoriami, w których użytkownik może publikować. Przygotuj kilka wpisów w stylu Lorem ipsum ale z poprawnymi tytułami, np. Wpis #numer dla {KATEGORIA}.

Jeżeli po dodaniu po jednym wpisie przez każdego użytkownika, każdy z nich mógł publikować tylko w swojej przypisanej kategorii - cel został osiągnięty.

Jak wyświetlić poszczególne kategorie w menu głównym witryny, by zobaczyć publikowane w kategoriach wpisy?

Podsumowanie

  1. Po zapoznaniu się teoretycznym z materiałem uczeń wie jak wykonać zadanie.
  2. Uczeń utrwalił zdobytą wiedzę praktycznie wykonując zadanie (w szkole lub w domu).
  3. Uczeń jest gotów napisać/wyklikać pracę zaliczeniową z ostatnich tematów: Konfiguracja strony głównej, WP Elementor, PublishPress